Espereu, per favor...
Espereu, per favor...
Selecciona una llengua
Seu Electrònica AJUNTAMENT D’ONTINYENT
Seu Electrònica
AJUNTAMENT D’ONTINYENT

SERVEIS SOCIALS - Sol·licitud de reconeixement del grau de dependència i accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques

Escut de AJUNTAMENT D’ONTINYENT
Seu Electrònica > SERVEIS SOCIALS - Sol·licitud de reconeixement del grau de dependència i accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques

SERVEIS SOCIALS - Sol·licitud de reconeixement del grau de dependència i accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques

NOM DEL TRÀMIT

Sol·licitud de reconeixement de grau de dependència i accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques

DESCRIPCIÓ

Sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i accés a les prestacions i serveis previstos en la Llei. 

QUI POT SOL·LICITAR-LES?

Persones que es troben en situació de dependència que resideixquen en territori espanyol durant cinc anys dels quals dos han de ser immediatament anteriors a la sol·licitud. En menors de cinc anys aquest període s'exigirà a qui n'exercisca la guarda i custòdia. Les persones mancades de nacionalitat espanyola a més de complir els requisits anteriors es regiran pel que estableix la Llei orgànica 4/2000 d'11 de gener sobre drets i llibertats d'estrangers a Espanya i la seua integració social, als tractats internacionals i als convenis amb país d'origen. Per als menors que no tinguin nacionalitat espanyola cal atenir-se al que disposen les lleis del menor vigents, així com els tractats internacionals. En el cas d'emigrants espanyols retornats i espanyols no residents a Espanya, el govern establirà les condicions d'accés i mesures de protecció.

ON PRESENTAR-LES?

  • En la seu electrònica (ontinyent.sedipualba.es)
  • De manera presencial al Registre General de l’Ajuntament d'Ontinyent.
  • Als llocs previstos en l’article 16.4 de la Llei 39/2015. 

INICIACIÓ

El procediment per al reconeiximent inicial de la situació de dependència s’iniciarà a instància de la persona interessada, pel seu representat legal o el seu guardador o guardadora de fet.

ÓRGAN GESTOR

Vicepresidència segona y Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i vivenda. Direcció General de Dependència i Persones Majors.

EFECTES DEL SILENCI

Estimatori

TERMINI DE RESOLUCIÓ

Segons normativa aplicable, 3 mesos per el grau i 3 mesos des de la resolució de grau per resoldre el PIA.

RECURSOS

Reclamació prèvia.

DOCUMENTACIÓ OBLIGATÒRIA

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=3256&id_caso=docs

A) DOCUMENTACIÓ GENERAL:

  • Imprés de sol·licitud inicial de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions del sistema. (Cal llegir les instruccions de l’imprés per a emplenar aquesta sol·licitud)
  • Document d’identificació (dni, nie o passaport) de la persona sol·licitant, només en cas que la persona interessada no preste el seu consentiment perquè l’òrgan instructor consulte les seues dades d’identitat personal en el sistema de verificaci´de dades d’identitat (SVDI). Quan no es tinga la nacionalitat espanyola, s’aportarà documentació acreditativa de la seua identitat i de la seua condició de resident en què figure el número d’identificació d’estrangers.
  • Certificat/s d'empadronament històric/s que acredite/n la residència en territori espanyol durant cinc anys, dos dels quals hauran de ser immediatament anteriors a la data de la sol·licitud. Si tot o part del temps de residència en territori espanyol s'ha efectuat en el municipi d’Ontinyent, no serà necessari aportar certificat d'aqueix període perquè es comprovarà pel propi Ajuntament. Quan es tracte d’una persona sol·licitant menor de cinc anys, es presentarà certificació o volant d’empadronament històric de la persona que exerceix la seua guarda i custòdia.
  • Informe de salut. Les persones que en el reconeixement, declaració i qualificació de grau de discapacitat tinguen reconegut el complement de la necessitat del concurs d'una altra persona amb una puntuació igual o superior a 45 punts estaran exemptes d'aportar l'informe de salut.
  • Model de domiciliació bancària.
  • Autorització d'accés a dades subscrita per la persona sol·licitant, en model normalitzat, en la qual autoritza a l'administració pública a obtenir les seues dades d'identitat, residència, econòmiques o sanitàries. Cas que NO S’autoritzar aquest accés, haurà d'aportar la documentació acreditativa de les mateixes:
    • Certificat de pensions emés per l’INSS.
    • Fotocòpia de la Declaració de la renda de les persones físiques del exercici fiscal vençut.

B) DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA SEGONS CIRCUMSTÀNCIES PERSONALS:

  1. Si la persona sol·licitant és menor d'edat:
    • Fotocòpia del DNI/NIE de la persona menor d'edat.
    • Fotocòpia confrontada del llibre de família.
    • En cas de no disposar de DNI, s'aportarà fotocòpia del DNI del pare, la mare o la persona que exerceix la tutoria legal.
  2. En el cas de ser persona emigrant espanyola retornada:
    • Caldrà acreditar aquesta condició per mitjà del certificat de baixa en el llibre de matrícula del registre consular del país de procedència, en què conste com a causa de baixa el trasllat a Espanya (baixa consular), excepte que es trobe residint en territori espanyol almenys 5 anys, dels quals 2 hauran de ser immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.
  3. Si la persona disposa de certificat de discapacitat:
    • Certificat de discapacitat complet, només en el cas d'haver sigut emés en altra comunitat autònoma.
  4. Si la persona és pensionista de gran invalidesa:
    • En el cas que la persona sol·licitant dispose de reconeixement de la pensió de gran invalidesa, fotocòpia compulsada de la resolució.
  5. Si la persona sol·licitant és presumptament incapaç
    • En cas que la persona sol·licitant actue a través d'una persona representant legal, haurà d'aportar a més:
      • Fotocòpia confrontada del document que acredite tal representació, de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, de procediment administratitu comú de les administracions públiques.
    • En el cas de persones tutelades:
      • Acreditació de la representació legal mitjançant fotocòpia compulsada de la resolució judicial d'incapacitació
      • Fotocòpia del nomenament de la persona que exercisca la tutoria legal.
    • En el cas de menors tutelats per l'entitat pública:
      • Fotocòpia compulsada de la resolució administrativa de declaració de desemparament i assumpció de la tutela
    • En el cas de menors subjectes a tutela ordinària:
      • Fotocòpia confrontada de la resolució judicial de tutela ordinària
      • Fotocòpia del nomenament de tutor
      • Fotocòpia confrontada del DNI de la persona representant legal, només en el cas de no prestar el seu consentiment perquè l’òrgan instructor consulte les seues dades d’identitat personal en el sistema de verificació de dades d’identitat (SVDI).
      • Quan no es tinga la nacionalitat espanyola, s’aportarà documentació acreditativa de la seua identitat i de la seua condició de resident en què figure el número d’identificació d’estrangers.
  6. En cas que la persona sol·licitant actue a través d'una persona guardadora de fet, haurà d'aportar a més:
    • Declaració de la persona guardadora de fet, en model normalitzat. (De l'apartat "Impresos" d'aquest mateix tràmit).
    • Autorització d'accés a dades subscrita per la persona sol·licitant, en model normalitzat, en la qual autoritza a l'administració pública a obtenir les seues dades d'identitat, residència, econòmiques o sanitàries. (De l'apartat "Impresos" d'aquest mateix tràmit).
    • En cas de no autoritzar aquest accés, haurà d'aportar la documentació acreditativa de les mateixes:
    • Fotocòpia del DNI/NIE
    • Certificat o volant d’empadronament
    • Certificat de pensions emés per l’INSS
    • Fotocòpia de la Declaració de la renda de les persones físiques del exercici fiscal vençut.

C) DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA SEGONS EL RECURS QUE ES SOL.LICITA:

  1. En cas que la persona beneficiària opte per la prestació d'una persona cuidadora no professional:
    • Haurà d’adjuntar el model de Compromís de permanència i formació de la persona cuidadora no professional. (De l'apartat "Impresos" d'aquest mateix tràmit).
    • Fotocòpia confrontada del DNI/NIE y certificat o volant d’empadronament de la persona cuidadora no professional.
    • En cas de tindre dues persones cuidadores, es presentarà l’esmentada documentació per cada una d’elles.
  2. En cas que la persona beneficiària opte pel servei de teleassistència:
    • Model de Servei de Teleassistència. (De l'apartat "Impresos" d'aquest mateix tràmit).
  3. En cas que la persona beneficiària opte per la prestació d'assistència personal:
    • Si l'assistència es presta per persona física:
      • Declaració responsable de la persona assistent personal. (De l'apartat "Impresos" d'aquest mateix tràmit).
      • Projecte de vida independent.
      • Fotocòpia confrontada del DNI/NIE i certificat o volant d'empadronament de la persona assistent personal.
    • Si l'assistència es presta per persona física a una persona dependent menor de 18 anys, certificat negatiu del registre de delinqüents sexuals (art. 13.5 de la Llei 1/1996 de protecció jurídica del menor)
    • Si l'assistència es presta per persona jurídica:
      • Projecte de vida independent
  4. En cas que la persona beneficiària opte per la prestació vinculada al servei de prevenció i promoció, sad, centre de dia i centre residencial:
    • En cas que la persona beneficiària es trobe gaudint d’un servei privat d'atenció residencial, atenció diürna o promoció degudament acreditat, i es pretenga la seua continuïtat en el mateix, s’haurà d’aportar informe social del/la treballador/a social d’aquest servei, en base a l’article 5e del Decret 62/2017 de 19 de maig.
    • Quan la persona beneficiària es trobe rebent de forma privada algun dels serveis degudament acreditats per l'administració de la Generalitat, i opte per continuar rebent-lo com a prestació econòmica vinculada, haurà d'aportar
    • Una fotocòpia del contracte
    • Tres últimes factures mensuals anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
  5. En cas que la persona beneficiària opte pel servei residencial:
    • Documentació general.
    • Interlocutòria d’Internament, en el cas de persones que necessiten mesures de suport per l’exercici de la seua capacitat jurídica i que no sol.liciten voluntàriament el servei d’atenció residencial.

 

ANNEXOS PER EMPLENAR

SOL·LICITUD INICIAL DE RECONEIXEMENT DE LA SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA

REVISIÓ O CANVIS

TRASLLAT D'EXPEDIENT A UN ALTRA COMUNITAT AUTÒNOMA

RESPONSABILITAT PATRIMONIAL

OBSERVACIONS

Es requereix de la valoració tècnica, entrevista i visita domiciliària.
A més a més es podrà accedir a informació per als casos de:

  • Compatibilitats entre serveis i prestacions.
  • Homologació amb el reconeixement del grau de discapacitat i amb la situació de gran invalidesa.
  • Trasllats d’expedients.
  • Defunció.

LEGISLACIÓ APLICABLE 

 

Requisits de la sol·licitud

  • S'ha de signar la sol·licitud
  • El tràmit requereix que la persona sol·licitant s'identifique i signe amb certificat digital
  • Les persones sol·licitants poden ser persones físiques
  • Les persones sol·licitants poden ser persones físiques representades per una altra persona física
AJUNTAMENT D’ONTINYENT - P4618600C
Plaza Major, 1
46870 Ontinyent (Valencia)
Precarga de imagen Precarga de imagen